CRM vagy ERP? Segítünk eldönteni, melyik rendszer lendíti magasabb sebességre a vállalkozásod.
Bevezetés
Ahogy a céged lépésről lépésre fejlődik, egyre több és több adatot kell kezelned, nyomon követned, rendszerezned. Ez előbb-utóbb elkerülhetetlenné teszi, hogy bevezess egy profi adatkezelő rendszert. Két nagyágyú is rendelkezésedre áll: a CRM (Customer Relationship Management) és az ERP (Enterprise Resource Planning).
De vajon melyik a jobb választás neked? Ha azon töprengsz, hogy „CRM vagy ERP, merre induljak?”, akkor jó helyen jársz! Ebben a cikkben rendet teszünk a fejedben, megmutatjuk a fő különbségeket, és segítünk eldönteni, neked melyik rendszerre van szükséged. Sőt, az is lehet, hogy mindkettőre!
Mit tud a CRM?
A CRM szoftverek arra lettek kitalálva, hogy:
Több és jobb minőségű érdeklődőt (leadet) szerezz.
Lézerpontosan lásd, hol tartanak az ügyfeleid az értékesítési folyamatban.
Könnyedén kövesd a velük folytatott kommunikációt.
Automatizáld a monoton feladatokat, mint az e-mail küldés vagy a jelentések összerakása.
Egy jó CRM-mel nemcsak hatékonyabb leszel, hanem valós időben láthatod, mi működik és mi nem. Pontosan mérhetővé válnak az értékesítési folyamataid, így finomhangolhatod azokat, és végül több bevételt hozhatsz ki ugyanannyi időből.
Kinek való a CRM?
A CRM megkönnyíti az értékesítési csapat életét, de ugyanúgy profitál belőle a marketing, a HR vagy akár az ügyfélszolgálat is. A vezetők pedig imádni fogják, mert pontos előrejelzések és kristálytiszta adatok alapján hozhatnak döntéseket. Ráadásul manapság már a kisvállalkozásoknak is megfizethető, a felhőalapú megoldásokkal pedig bárhol és bármikor hozzáférhető.
Mikor érdemes CRM-et bevezetni?
Minél előbb, annál jobb. Egy induló vállalkozásnak is nagy segítség lehet, ha már az elején tiszta folyamatokkal, automatikus adatgyűjtéssel és profi leadkezeléssel indít. Időt és pénzt spórolsz, miközben a csapatod jobban tud fókuszálni a lényegre: az eladásra.
Hogyan könnyíti meg a CRM az életed?
Mindent egy helyen látsz: ügyfelek, kapcsolattartások, ajánlatok.
Automatizálsz: e-mailek, nyomon követés, jelentéskészítés.
Nyomon követheted, melyik értékesítési lépésnél vesznek el a legtöbb leadjeid, így ott tudsz javítani.
Adatvezérelt döntéseket hozhatsz, nem csak megérzésekre támaszkodva.
Integrációk a következő szinthez
A legtöbb CRM összeköthető más szoftverekkel (például hírlevélküldőkkel, call center rendszerekkel vagy akár e-kereskedelmi platformokkal), így a teljes értékesítési és marketing folyamatot egyben láthatod. Ez csökkenti a káoszt, az adatduplikációt, és még olajozottabbá teszi a napi munkát.
Mi az az ERP?
Az ERP belső szervezeti rendszereket hangol össze. Ha a CRM az értékesítők éles fegyvere az új ügyfelekért vívott harcban, akkor az ERP a háttérben dolgozó hadtáp, ami biztosítja, hogy minden erőforrás a lehető leghatékonyabban legyen bevetve.
Az ERP a pénzügyekre, készletkezelésre, termelésre, beszerzésre és a csapatok összehangolására fókuszál. Ha úgy érzed, a céged belső folyamatai ziláltak, és a háttérben elfolyik a pénz és az idő, akkor az ERP lesz a te embered.
Kinek jó az ERP?
Elsősorban nagyobb cégek, komplex szervezetek profitálnak belőle a legtöbbet. Ilyenkor az ERP szinte kötelező, hiszen nélküle káoszba fulladhat a termelés, a logisztika és a pénzügy.
Mikor van szükséged ERP-re?
Ha a jelenlegi rendszereid már nem bírják a növekedést.
Ha a csapatok között nehézkes az adatáramlás, és elvesznek a fontos információk.
Ha nem tudsz hatékonyan kiszolgálni egyre több ügyfelet, mert a belső folyamatok gubancokba ütköznek.
Mit nyersz az ERP-vel?
Átláthatóbb, összehangolt belső folyamatokat.
Kevesebb hibát, hatékonyabb termelést és jobb költségkontrollt.
Valós idejű adatokat, így hamarabb kiszúrhatod a problémákat, és megelőzheted a nagyobb gondokat.
CRM vs. ERP – Mi a különbség?
A CRM a kifelé irányuló fókusz: új ügyfelek, magasabb értékesítési számok.
Az ERP a befelé irányuló fókusz: hatékonyabb belső működés, költségcsökkentés, zavartalan termelés és logisztika.
Nem egymás ellenfelei! Gondolj rájuk inkább úgy, hogy az egyik a külvilággal való kapcsolatot optimalizálja (CRM), a másik pedig az "üzemeltető gépezetet" finomhangolja (ERP). Ha a vállalkozásod nagyra nőtt, lehet, hogy mindkettőre szükséged lesz, hogy igazán olajozott gépezetként működj.
A CRM és az ERP integrálása
Egyesítenéd az erőket? Az integrációs megoldások (pl. Zapier vagy make.com) segítségével összekötheted a CRM-et és az ERP-t. Így minden információ áramlik mindkét rendszer között, nem lesz adatduplikáció, és valóban 360 fokos képet kapsz a vállalkozásodról. A pénzügy, az értékesítés és a termelés adatai összeérnek, könnyebb lesz a döntéshozatal és még hatékonyabban működsz.
Záró gondolatok
CRM vagy ERP? Talán nem is kérdés, lehet, hogy mindkettő kell! A lényeg, hogy tudd, mire van szükséged. Ha az értékesítés és a bevételnövelés a fő cél, a CRM azonnal látható eredményeket hozhat. Ha viszont a belső folyamatok akadoznak, és átláthatatlan a háttérmunka, akkor az ERP húz ki a bajból.
Elemezd ki, mi a legnagyobb akadály a növekedésed útjában, és válassz aszerint. Ha a külső kapcsolatépítésen és az értékesítés felpörgetésén akarsz dolgozni, indulj a CRM irányába. Ha a belső folyamatok finomhangolása a cél, szerezd be az ERP-t. És ha tényleg a csúcsra törsz, építs ki egy olyan rendszert, ahol mindkettő összehangoltan dolgozik érted!
Akárhogy is döntesz, a lényeg, hogy megtegyed az első lépést. A jó hír: még sosem volt ennyire egyszerű rendbe tenni az adatkezelésed és a folyamataidat. Kezdd el most, és hozz ki többet a vállalkozásodból!
Powered by Pipedrive: https://www.pipedrive.com/en/blog/crm-vs-erp